کمسار در گذر زمان

توجه به محیط زیست و توسعه فرهنگی جامع و پایدار

کمسار در گذر زمان

توجه به محیط زیست و توسعه فرهنگی جامع و پایدار

کمسار در گذر زمان

حب الوطن من الایمان _پیامبر خاتم (ص)_
با سلام و احترام خدمت همه اهالی محترم و بزرگوار کمسار و محلات همجوار .ضمن عرض خوش آمدگویی به شما بزرگواران بابت بازدید از وبلاگ کمسار .به عرض می رساند این وبلاگ با همه نقضان و کم و کاستی هایش درصدد شناسایی و معرفی چهره واقعی کمسار و اهالی محترم آن و روستاهای همجوار تشکیل گردیده و برآنست که با همت همه دوستان و اهالی محترم آن (اعم از مهاجرین ،ساکنین ) گامی در جهت معرفی تاریخچه ،موقعیت جغرافیایی،اقلیمی و فرهنگ ناب مردم آن بر دارد بنابراین انتظار می رود با ارایه پیشنهادات و انتفادات مفید و سازنده ما را یاری نمایید . منتظر ارایه مطالب مفید تاریخی ،اجتماعی ،فرهنگی ،ورزشی ،و... شما بزرگواران هستیم . تا گامی در جهت توسعه فرهنگی این روستای تاریخی بر داشته باشیم . با سپاس فراوان حمید باقری

۱۵ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

شاید نام شفت به عنوان یکی از شهرستان‌های گیلان برای خیلی‌ها آشنا باشد. شهری که به آن کمتر از سایر شهرستان‌ها پرداخته شده و کمتر به مردم معرفی شده است.

در صورتی که این شهرستان دارای مکان‌های گردشگری فراوان بوده و جاذبه‌هایی زیبایی نسبت به سایر شهرستان‌های استان دارد.

منطقه گیلان، شهرستان شفت ناحیه‌ای کوهستانی و تاقدیس مانند است که در منتهی الیه گوشه شرقی رشته کوه‌های تالش جای دارد. شفت جلگه‌ای سرسبز است که درختان انبوهی را در دل خود جای داده است.

شفت روستایی‌ترین شهرستان استان گیلان است، شهرستانی که دور تا دورش را روستاها فرا گرفته‌ است، جنگل و کوه از یک طرف و شالیزارهای برنج و باغات چای از سوی دیگر، هر یک از روستاهای شفت را زیبا کرده است.

از پرطرفدارترین این روستا می‌توان به  کمسار، گیلده، سیاهمزگی، شالما، سفیدمزگی،  چماچا، کاظم آباد، ، بداب، درودخان، چناررودخان، طالقان، چوبر، ویسرود، جیرده و  اشاره کرد.

شفت که یکی از مناطق چند گانه فومنات می‌باشد به رسم دیرباز این منطقه، بازار هفتگی دارد. نمونه این بازارها را در بیشتر شهرهای استان گیلان از جمله فومن، صومعه سرا و رشت می‌توان دید.

فلسفه این بازارها با توجه به نوع محصول کشتی در هر شهر و برنامه ریزی اجتماعی، ایجاد می‌شده است. در شفت روز دوشنبه (دوشنبه بازار) و در نصیرمحله روز چهارشنبه (چهارشنبه بازار) و در چوبر(یکشنبه بازار.

پل تاریخی لیشاوندان، مجموعه باستانی کمسار، خانه قدیمی فرضعلی خرم واقع در روستای ملل چاله بیجارسر از جمله جاذبه‌های تاریخی این شهرستان است.

آبشارهای این شهرستان نیز شامل دودوزن واقع در روستای خرمکش، لاس پشت واقع در روستای لپوندان، دیواکل واقع در روستای علیسرا و وزنه بن واقع در روستای سفید مزگی دیوان دره واقع در روستای طالقان است. لیشاوندان، ملاسرا، کوزه گران، گیج سرا واقع در روستای مژدهه، چماچا، خرطوم، نورماس واقع در روستای کلاچ خندان استخرهای طبیعی این شهرستان هستند.

خرفکل، پارک جنگلی چوبر، مناطق ییلاقی امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق و چنار رودخان، کانال هوایی روستاهای بدآب و خرفکل، مدخل خروجی آب بر فومنات واقع در روستای چوبر از جاذبه‌های طبیعی گردشگری شهرستان شفت محسوب می‌شوند.

مناطق نمونه گردشگری در شهرستان شفت نیز شامل منطقه کوهستانی جنگلی امامزاده ابراهیم، منطقه جلگه جنگلی چوبر و منطقه کوهستانی سیاه مزگی است.

از جمله جاذبه‌های زیارتی این شهرستان هم می‌توان به امامزاده ابراهیم شهرستان شفت اشاره کرد.

امامزاده ابراهیم در محلی به همین نام نزدیک روستای طالقان در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شفت واقع شده، مطابق شجره نامه موجود امامزاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است.

امامزاده اسحاق (ع) در محلی جنگلی به نام سیاه کوه در ۲۵ کلیومتری جنوب شفت قرار دارد و مطابق شجره نامه موجود بقعه مدفن امامزاده اسحاق (ع) برادر امام رضا (ع) و خواهرش خیرالنساء خواهر حضرت معصومه (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است.


دیگر بقاع متبرکه شهرستان شفت عبارتند از بقعه سید ابوالقاسم واقع در نهزم، بقعه سید کاس آقا واقع در توسه، بقعه سید احمد واقع در روستای چماچا، بقعه سالک معلم واقع در روستای سالک معلم و شالماء، بقعه آقا نورسه تن واقع در روستای چوبر، بقعه بابا رکاب، بقاع پیرمختار و سید مرضیه واقع در احمدسرگوراب، بقعه آقا سید عزیز واقع در روستای کاظم آباد چوبر، آقا سید یعقوب و سید رضی واقع در روستای کلاشم.

کوه‌های بسیار سرسبز و سر به آسمان کشیده شفت جلوه‌ای از قدرت الهی است. طبیعتی بکر که هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. حرکت در میان کوه‌های بلندی که از پای آنها رودهای پرآبی جریان دارد، بسیار لذت‌بخش است. هم صحبت شدن با چوپانان در مسیر این کوهپیمایی هم خالی از لطف نیست.

شلمجار، آرنانگاه، ونی، شمشیر ژنه لاس، سوته و اسکندر کل از ییلاقات بسیار زیبای کشور هستند که به دلیل بکر بودن، صیقلی است برای روح بیمار ما که در زندگی غرق شده‌ایم. اگر قصد جوان شدن دارید حتما سری به ییلاقات شفت بزنید. اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید، می‌توانید از ییلاقات شفت گذشته و خود را به ارتفاعات رودبار گیلان و یا طارم زنجان برسانید.

علیرغم اینکه به گواه کتب تاریخی مانند دانشوران گیل و دیلم و ولایات دارالمرز، شفت از قدیمی‌ترین آبدی‌های بیه‌پس(غرب گیلان) بوده، اما تعداد جشنواره‌های فرهنگی که در شهرستان برگزار می‌شود به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. جشن‌های شاد نوروزی که از دیرباز در سرزمین گیل و دیلم برگزار می‌شده حالا روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. مراسمی مانند نوروزی خوانی و عروسه گوله هم سال به سال کمرنگ‌تر می‌شود و مردم کمتری دست به این کار می‌زنند، با این وجود این مراسم هنوز در شفت و روستاهای آن انجام می‌شود و طرفداران بیشماری دارد.

نوروزی خوان با آوازش پیشاپیش نوروز را به صاحب خانه تبریک می‌گوید و برای سلامتی و سرسبزی‌اش در سال آینده شاخه‌ای از شمشاد را به او می‌دهد. صاحبخانه نیز به رسم مهمان نوازی به نوروزی خوان تخم مرغ، برنج یا پول می‌دهد.

عروسه گولی نیز نام نمایشی است که از شاخص‌ترین نقش‌های آن می‌توان به نازخانم و غول اشاره کرد. ناز خانم به سان بهاری است که با ناز و کرشمه در حال آمدن است و غول همان زمستان است که صورتش از کهنگی سیاه شده است. غول پس از مبارزه شکست می‌خورد و بهار به خانه‌ها می‌آید. عروس گوله در روستاهای شفت هنوز برگزار شده و هر سال در شفت نیز اجرا می‌شود. بازار شفت در این روز سراسر شادی است.

لازم است از روستای گیلده هم یاد کنیم. گیلده، روستایی که خود را رقیب کاشان می‌داند. مراسم گل و گلاب‌گیری هر ساله در اوایل خرداد ماه در این روستا برگزار شده و سال به سال پر رونق تر می‌شود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۲:۴۴
حمید باقری و امیررضا باقری.

 

   26مهرماه؛ روز تربیت بدنی و ورزش

هفته تربیت بدنی همه ساله از 26 مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش های همگانی برگزار می شود.

 

تاریخچه ورزش در ایران
در میان کشورهای مشرق زمین، ایران، تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود، بیشترین اولویت را به تربیت بدنی و ورزش می داد. در یکی از کتاب های باستانی آمده است: ورزش در ایران باستان، با هدف سلامت، شادابی و آماده بودن برای دفاع از وطن پا گرفت و هدف اصلی آن، تربیت جوانان بود. تیراندازی، کوه نوردی، شمشیرزنی، دو، اسب دوانی، شترسواری، ارابه رانی، مشت زنی، شنا و کشتی، در این مرز و بوم رواج داشت. پارسیان، شکار و شکارگاه را آموزشگاه حقیقی جنگ می پنداشتند و جوانان پارسی در شکار، سحرخیزی، بردباری در راه رفتن و دوندگی و تیراندازی، آمادگی روحی و چابکی را فرامی گرفتند.

 

اهمیت ورزش
توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی است که از این کار به دست می آید؛ چون ورزش مایه پرهیز از بیکاری، مبارزه با کسالت و تنبلی، افزایش توانایی های جسمی و روحی، شجاعت، سلامت جسمانی و فکری و نیز وسیله ای برای جمع گرایی و اجتماعی شدن است.

 

آثار فردی ورزش
ورزش، بر جنبه های گوناگون فرد اثرمی گذارد. حرکات ورزشی، از یکسو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می دهد و از سوی دیگر، باعث سلامت بدن انسان می شود؛ نعمتی که به تعبیر امام علی علیه السلام از زیادی مال بهتر است. ورزش همچنین به تعادل جسم و جان آدمی می انجامد. با ورزش، انسان از روحی با نشاط برخوردار می شود و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می سازد و البته بدن سالم هم، روح و جان را در دست یابی به مدارج کمال یاری می رساند.

 

آثار روانی ورزش
ورزش، همان طور که بر جسم آدمی تأثیر می گذارد، بر روح و روان او هم تأثیر دارد. یکی از نتایج مفید ورزش بر روی شخصیت افراد، افزایش اعتماد به نفس است. ورزشکاران موفق، خود ساخته بوده و در برابر مشکلات، مقاوم تر هستند. از دیگر نتایج روانی ورزش، افزایش شور و نشاط ورزشکار و امید به آینده اوست. آدمی، با ورزش کمتر به دام وسوسه و گناه می افتد و به عادت های زشت، مثل اعتیاد دچار نمی شود. از دیگر آثار روانی ورزش، ویژگی ضدّ خمودگی و افسردگی آن است. ورزش، ورزشکار را سرزنده ساخته و او را در برابر دلمردگی بیمه می کند.

 

معلولیت و ورزش
معلولیت، باعث تضعیف ماهیچه ها، کاهش توانایی و استقامت بدن، کندی حرکت و اختلال در هماهنگی کار اندام های مختلف فرد می شود. افسردگی و سرخوردگی در زندگی فردی و اجتماعی، از آسیب های شایع معلولیت به شمار می آید. حال با این توضیح، می توان نقش ورزش را در کم کردن این آسیب ها در فرد معلول تشخیص داد. ورزش، عاملی است که قادر به تأمین سلامت جسمی و روانی فرد معلول است و در صورت نپرداختن به آن، بدن دچار اختلال می شود، روند بهبودی کُند یا متوقف می گردد و به طور کلی زندگی فرد معلول به طور جدّی به مخاطره می افتد. از این رو، ورزش، از عوامل ضروری در ادامه زندگی جانبازان و معلولان عزیز به شمار می آید.


   پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی

1-    داشتن فعالیت بدنی هزینه بالایی دارد . نیاز به وسیله ، کفش و لباس مخصوص دارد .
گاهی باید هزینه پرداخت تا ورزش کرد . فعالیت بدنی را می توان هر جا و بدون هیچ وسیله ای انجام داد . جا به جا نمودن لوازم ، چوب ، کتاب ها و کودکان به عنوان فعالیت بدنی تکمیلی معادل بالا رفتن از پله ها می باشند . پیاده روی به عنوان فعالیتی که بیشتر از هم انجام می شود و بیش از همه توصیه نیز می شود کاملاً بی نیاز از این موارد است . بیشتر مناطق شهری دارای پارک ، آب نما یا پیاده روهایی ایده آل برای پیاده روی ، دویدن یا ورزش و بازی هستند . نیازی نیست برای این کارها به باشگاه ، استخر یا سایر مکان های ورزشی مراجعه کرد .

2-     سرم خیلی شلوغ است . فعالیت بدنی وقت زیادی می برد .
حداقل ۳۰دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هر روز برای بهبود و حفظ سلامتی توصیه می شود . البته این به معنای قطع فعالیت بدنی پس از نیم ساعت نمی باشد . بیشتر فعالیت ها را می توانید با کارهای روزمره مثل محل کار ، مدرسه ، خانه یا بازی و تفریح ممزوج کنید . بیشتر فعالیت ها را می توانید با امور روزانه خود انجام دهید :۱۰ دقیقه پیاده روی سریع،۳باردر روزیا۲۰ دقیقه درابتدای صبح و۱۰ دقیقه در طول روز. حتی اگر مشغله شما زیاد باشد باز هم می توانید ۳۰ دقیقه فعالیت در روز را به برنامه هایتان اضافه کنید .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۶ ، ۲۳:۰۴
حمید باقری و امیررضا باقری.

 سخن از خواجه شمس الدین محمد است؛ همانی که امروز یعنی بیستم مهر ماه را به عنوان روز بزرگداشت او نامگذاری کرده اند؛ اما دیوان حافظ و  شعر حافظ، نه شعر یک روز، که شعر ماهها و سالها و روزگاران است.

روزگار زندگی اش، در یکی از پُر آشوب ترین دوران تاریخ ایران بود؛ در میان دو هجوم عظیم مغولها و تاتارها.

و اما شعر بلند او، شعری سرشار ار نکته ها و حکمتهاست:

 بیا که قصر امل سخت سست بنیادست
  بیار باده که بنیاد عمر بر بادست
  غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود
  ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست
  چه گویم ات که به میخانه دوش مست و خراب
  سروش عالم غیبم چه مژده‌ ها داده ست
  که ای بلندنظر شاهباز سدره نشین
  نشیمن تو نه این کنج محنت آبادست
  تو را ز کنگره عرش می ‌زنند صفیر
  ندانم ات که در این دامگه چه افتاده ست
  نصیحتی کُنم ات؛ یاد گیر و در عمل آر
  که این حدیث ز پیر طریقتم یادست
  غم جهان مخور و پند من مبر از یاد
  که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست
  رضا به داده بده وز جبین گره بگشای
  که بر من و تو در اختیار نگشادست
  مجو درستی عهد از جهان سست نهاد
  که این عجوز عروس هزاردامادست
  نشان عهد و وفا نیست در تبسّم گل
  بنال بلبل بیدل که جای فریادست
  حسد چه می‌ بری ای سست نظم بر حافظ
  قبول خاطر و لطف سخن خدادادست

 شاید بزرگترین ویژگی زبان شعری او را بتوان امید دادن به مردم در آن روزگار تنش زا دانست؛ آنجا که به  درستی از ویژگی های تحسین برانگیز شاعران پیش از خود و بویژه خیام و مولوی و سعدی، وام می گیرد؛ بر  آنها می افزاید و با زبان شعر، به نسلهای بعدی منتقل می کند:

ساقی به نور باده برافروز جام ما
مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما
ما در پیاله عکس رخ یار دیده ‌ایم
ای بی‌خبر ز لذت شُرب مدام ما
هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما
چندان بود کرشمه و ناز سهی قدان
کاید به جلوه سرو صنوبر خرام ما
ای باد اگر به گلشن احباب بگذری
زنهار عرضه دار برِ جانان پیام ما
گو نام ما ز یاد به عمدا چه می ‌بری
خود آید آن که یاد نیاری ز نام ما
مستی به چشم شاهد دلبند ما خوش است
زان رو سپرده‌ اند به مستی زمام ما
ترسم که صرفه‌ ای نبرد روز بازخواست
نان حلال شیخ ز آب حرام ما
حافظ ز دیده دانه اشکی همی ‌فشان
باشد که مرغ وصل کند قصد دام ما

و این لطافت البته از زبان شعر حافظ زبانه می کشد؛ لطافتی که با چند وجهی بودن شعر او گره می خورَد تا شعر منظوم حافظ، مانند منشوری باشد که نور را در زوایای گوناگون و البته با رنگهای مختلف و متنوع، بازنشر می نمایاند:

خیال روی تو در هر طریق همره ماست
نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست
به رغم مُدّعیانی که منع عشق کنند
جمال چهره تو حجّت مُوَجّه ماست
ببین که سیب زنخدان تو چه می‌ گوید
هزار یوسف مصری فتاده در چَهِ ماست
اگر به زلف دراز تو دست ما نرسد
گناه بخت پریشان و دست کوته ماست
به حاجب در خلوت سرای خاص بگو
فلان ز گوشه نشینان خاک درگه ماست
به صورت از نظر ما اگر چه محجوب است
همیشه در نظر خاطر مُرفّه ماست
اگر به سالی حافظ دری زند بگشای
که سالهاست که مشتاق روی چون مه ماست

با همه این نغزسرایی ها و شاعرانگی ها، نباید از یاد بُرد که حافظ، یک شاعر مسلمان است و از این رو تلاش داشته تا اشعاری کم نظیر و ماندگار در خداشناسی و توحید هم داشته باشد:

دل سراپرده ی محبت اوست
دیده آئینه دار طلعت اوست
من که سر در نیاورم به دو کون
گردنم زیر بار منت اوست
تو و طوبی و ما و قامت یار
فکر هر کس به قدر همت اوست
گر من آلوده دامنم چه عجب
همه عالم گواه عصمت اوست
من که باشم در آن حرم که صبا
پرده دار حریم حُرمت اوست
بی خیالش مباد منظر چشم
زان که این گوشه جای خلوت اوست
هر گل نو که شد چمن آرای
از اثر رنگ و بوی صحبت اوست
دور مجنون گذشت و نوبت ماست
هر کسی پنج روز نوبت اوست
مُلکَت عاشقی و گنج طرب
هر چه دارم ز یُمن همت اوست
من و دل گر فدا شدیم چه باک
غرض اندر میان سلامت اوست
فقر ظاهر مبین که حافظ را
سینه گنجینه ی محبت اوست

اینگونه است که او، عیان شدن حقیقت را به دیده می نگرد و باز هم مانند همیشه، اشعاری امیدوارانه تقدیم می کند:

خلوت گزیده را به تماشا چه حاجت است
چون کوی دوست هست به صحرا چه حاجت است
جانا به حاجتی که تو را هست با خدا
کآخر دمی بپرس که ما را چه حاجت است
ای پادشاه حُسن خدا را بسوختیم
آخر سوال کن که گدا را چه حاجت است
ارباب حاجتیم و زبان سوال نیست
در حضرت کریم تمنّا چه حاجت است
محتاج قصه نیست گرت قصد خون ماست
چون رخت از آن توست به یغما چه حاجت است
جام جهان نماست ضمیر منیر دوست
اظهار احتیاج خود آنجا چه حاجت است
آن شد که بار منّت ملّاح بُردمی
گوهر چو دست داد به دریا چه حاجت است
ای مُدّعی برو که مرا با تو کار نیست
احباب حاضرند به اعدا چه حاجت است
ای عاشق گدا چو لب روح بخش یار
می‌ داندت وظیفه تقاضا چه حاجت است
حافظ تو ختم کن که هنر خود عیان شود
با مُدّعی نزاع و مُحاکا چه حاجت است

و همین "امید"، شعر حافظ را برای قرنها ماندگار کرد؛ شعری که فرازمانی و فرامکانی نشان می دهد و همچنان دلبری می کند؛ شعری که هر خواننده ای را به خود فرا می خواند تا بهره اش را از آن ببرد و کامیاب شود.    منبع :مهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۶
حمید باقری و امیررضا باقری.

  نحستین  شاخص کتاب خواندن و مناظره کردن است. نمی‌‎پذیرم که میانگین ایرانیان پولی برای کتاب خریدن ندارند، چرا که ایرانیان برای غذا و تفریح پول به اندازه کافی دارند ولی برای مطالعه و بالا بردن سطح فکری پول خرج نمی‌‎کنند. یکی از پیامدهای بسیار مثبت کتاب خواندن این است که خود‌شناسی انسان افزایش می‌‏یابد. 

نکته دوم در رابطه با سبک زندگی، رعایت حقوق انسان‌های دیگر است. در این زمینه خیلی سقوط کرده‌ایم. رعایت حقوق دیگران بسیار مهم و کلیدی است. اتفاقاً قواعد دینی ما در این رابطه بسیار آموزنده است. الان فرهنگ عمومی و اخلاقی ما بسیار انحطاط پیدا کرده است. این مسأله باید در یک جایی بحث شود. باید تعریف کردن از خودمان را هم متوقف کنیم اینکه می‌گوییم ما شاخص هستیم و در دنیا بسیار ممتاز هستیم به هیچ وجه درست نیست. 

نکته سوم در این رابطه این است که اگر بخواهیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم باید افراد فکری منصفی باشیم. در فرهنگ میانگین ایرانی کتمان، مماشات و توجیه زیاد داریم که برای توسعه یافتگی و سبک زندگی معقول مضر هستند. 

موضوع چهارم این است که میانگین ایرانی، دامنه لذاتش خیلی محدود است. سبک زندگی ما لذات ما را به موارد خاصی محدود می‌کند. قدم زدن در خزان، با دوستان فرهنگی بودن، کمک کردن به ایتام، پنج دقیقه به یک گل نگاه کردن، چهل صفحه در مورد خود نوشتن، احترام به عابر پیاده، نپریدن وسط حرف دیگران، سکوت فراوان، آشغال پرت نکردن از اتومبیل، جواب تلفن مردم را دادن، مؤدب بودن، تقدیر از کار خوب، ویژگیهای مثبت افراد را دیدن، گفتن ده بار در روز: من اشتباه کردم، زبان‌های خارجی آموختن و سرزدن به حلقه‏‌های ۱و ۲ و ۳ زندگی خودمان در زندگی ما ایرانی‌ها بسیار محدود است.                                           دکتر محمود سریع القلم 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۱
حمید باقری و امیررضا باقری.

    گروه حامیان محیط زیست منطقه کمسار در نخستین اقدام عملی خویش  دو روز پس از   برگزاری نخستین

جلسه خویش اقدام به پاکسازی  کل محوطه مسجد کمسار از زباله ها نمودند. 

    

    از دیگر اقدامات این گروه در اختیار قرار دادن  مقدار قابل ملاحظه ای از کیسه های زباله برای سوگواران حسینی در روز عاشورا جهت جمع آوری و تجمیع زباله ها بود. 

   

    انشالله با عضویت دیگر دوستداران و حامیان محیط زیست در آینده نزدیک شاهد اقدامات مثبت و قابل توجهی از سوی این گروه مردم نهاد باشیم .

    
    تشکر از همه عزیزانی که زحمت کشیده و در این کار فرهنگی شرکت نمودند.

 

    جلسه بعدی  گروه جمعه  21-7-96 ساعت 3  دفتر شورای  اسلامی روستای کمسار 


    دستور جلسه :انتخاب اعضای اصلی (هییت مدیره )


    منتظر قدوم مبارک شما عزیزان بزرگوار هستیم .لطفا دوستانتان را که به فعالیت ها ی فرهنگی .زیست محیطی  علافه مند هستند را به گروه تان دعوت نمایید .    

                                                                                                         با سپاس فراوان 

    جهت عضویت در گروه حامیان محیط زیست منطقه کمسار اینجا را کلیک نمایید.           

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۹۶ ، ۲۲:۵۲
حمید باقری و امیررضا باقری.

مراسم عزاداری  شب تاسوعای  و عاشورای  حسینی همچون سنوات قبل امسال هم در مسجد قائمیه کمسار با حضور آحاد ملت به ویژه جوانان خداجوی این منطقه پر شور تر از سال های قبل برگزار گردید.

q5im_۲۰۱۷۰۹۲۹_۲۲۲۲۴۹.jpg


l5w1_۲۰۱۷۰۹۲۹_۲۳۲۳۲۹.jpg

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۹۶ ، ۰۳:۵۱
حمید باقری و امیررضا باقری.

همزمان با شب تاسوعای حسینی مراسم یادواره پنج شهید والا مقام روستای گیلده (شهیدان  محمدباقر زارع ,سیدحسین میرجلالی ,هادی زادرفیع ,غلامرضا مشت آهنین ,محمدعلی محمدی ) با حضور پرشور و گسترده آحاد مردم روستای گیلده واهالی روستاهای همجوار در مسجد ولیعصر (عج) گیلده برگزار گردید .

این یادواره با تلاوتی چند از آیه های قرآن مجید توسط  قاری  برجسته استان گیلان  برادر اسماعیل وفایی مزین گردید.

سپس مجری محترم یادواره برادر شعبانی در جایگاه قرار گرفت و با اشعاری در رثای سرور وسالار شهدا امام حسین (ع) و  شهدای بزرگوار جنگ تحمیلیی باب سخن گشود .

در ادامه این یادواره رییس مداحان شهرستان شفت برادر محمدقدسی نژاد  در تجلیل از مقام شامخ شهدا  به نوحه سرایی پرداختند.

در ادامه این یادواره حجت الاسلام دکتر هاشمی  امام جمعه شهرستان شفت در تشریح جایگاه رفیع شهادت و نقش ارزنده مدافعین حرم در صیانت وپاسداری از آرمانهای امام وانقلاب مطالب ارزنده ای بیان نمودند .

دکتر هاشمی فرمودند که  که اگر مدافعین حرم نبودند امروز دشمنان جنگ به مرزهای ما می گشاندند .بنابراین این عزیزان بزرگوار با ایمان واراده والا وستودنیشان در حال دفاع از مرزهای ایران اسلامی می باشند.  دکتر هاشمی در پایان به  نوح سرایی در  رثای  ساقی کربلا  آقا ابوالفضل در شب تاسوعای حسینی پرداختند .

 ((روح همه شهدای این یادواره شادو یادشان گرامی باد ))


        تهیه کننده :  علیرضا طاهری و عباس زادرفیع 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۶ ، ۱۰:۵۴
حمید باقری و امیررضا باقری.

    اولین جلسه حامیان محیط زیست منطقه با  شعار (زمین ارث ما نیست , امانتی نزد  ما است ) با حضور دوستداران طبیعت و هیت موئسس این گروه مردم نهاد وبا حضور آقای بهمن نیکروان- عضو شورا-  در بازار کمسار با میزبانی آقای علیرضا طاهری آغاز به کار نمود .

    در آغاز؛ جلسه  با تلاوتی چند از آیه های قرآن مجید توسط آقای عباس طاهری مزین به کلام خداوند منان گردید.

    سپس آقای حمید باقری ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری وعزاداری سرور وسالار شهیدان آقا امام حسین (ع) حضور عزیزان را به فال نیک گرفت ضمن عرض خیر مقدم به حضار و آرزوی موفقیت در مسیری که قرار گرفته اند از گروه خواست بنا به حفظ سنت دیرینه و احترام به پیبشکسوتان جلسه 
با بیانات آقای حسن نظری آغاز گردد.

    آقای حسن نظری ضمن تاکید بر تلاش در جهت پاکسازی محیط پیرامونی روستای کمسار، خواهان پیگیری مسوولین روستا در رابطه با بهسازی چهره اولیه روستا، توجه به پاکسازی حیاط مسجد شدند و تاکید نمودند که این اقدام در بازه ی زمانی کوتاهی شکل عملی به خود گیرد. 

    آقای ابراهیم خرمدل خواهان هماهنگی بیشتر شورا با گروه حامیان محیط زیست شدند و خواهان عضوگیری بیشتر و حضور مدیران مدارس در جلسه حامیان محیط زیست بودند.

    آقای نیکروان ضمن تایید و تاکید بر هدفگذاری مشخص و تفکیک زباله از مبدا و استمرار این امر اصرار داشتند و خواهان تشکیل جلسه در دفتر شورا گردیدند.

    آقای علیرضا طاهری با تاکید بر فرهنگسازی و تفکیک زباله ها و انتقاد از زباله های انباشته شده خواهان پیگیری مسوولین درمورد وضعیت بازار کمسار بودند. 

    آقای عباس طاهری، نقش فرهنگسازی  و تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر را یکی از شیوه های حل معضلات زیست محیطی دانستند و خواهان به کار بردن ادبیات زیبا و فراخور شریعت ما در بحث فرهنگسازی شدند.

   آقای عباس زادرفیع، ضمن تاکید بر نقش تک تک اهالی در تفکیک زباله ها و کمک به همدیگر در جمع آوری و انتقال آن، خواهان تداوم و استمرار این امر تا نحقق اهداف گروه گردیدند.

    آقای محمد علی ادیبی، جدیت و قدم عملی برداشتن در این امر را گامی مهم در جهت داشتن محیط پاک دانستند و با تاکید بر داشتن برنامه جهت نمای ورودی روستا، یکی از بزرگترین مشکلات روستای کمسار را معضل سرویس بهداشتی دانستند و خواهان پیگیری جدی در این امر شدند.

    آقای حمید باقری ضمن تاکید بر اجتناب از شتاب و عجله در اجرای طرح،‌ خواهان توجه و اجرای اهداف گروه در سه طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بودند؛ و خواهان حمایت و پشتیبانی اهالی محترم منطقه کمسار اعم از مهاجرین و ساکنین از این طرح شدند.

    در پایان همه اعضا با تاکید بر استمرار جلسات گروه و تلاش در جهت داشتن محیطی پاک و عاری از آلودگی، خواهان یاری و مساعدت دیگر هموطنان شدند؛ و مصوب گردیدکه برای ایام تاسوعا و عاشورا  تمهیداتی فراهم گردد که هم محیط منطقه از آلودگی های زیست محیطی پاک گردد و هم با تعبیه سطل های زباله برای روز عاشورا در سطح بازار از آلودگی بیشتر محیط جلوگیری بعمل آید.

ma2k_۲۰۱۷۰۹۲۸_۱۹۱۶۳۰.jpg

mrbo_photo_2017-09-28_08-49-29.jpg


۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۶ ، ۱۱:۰۶
حمید باقری و امیررضا باقری.

سی ویکمین سالگرد شهادت ، شهید  محمد زارعی در مسجد کمسار بزرگ بعد از اقامه نماز مغرب وعشا  باحضور پر شور مردم عزادار برگزار گردید. 

این مراسم که  امسال مقارن با  هشتمین شب محرم برگزار گردید  .شور ونوای  محرمی با خود داشت وحضور آحاد مردم در مسجد یاد فداکاریهای این سربازان اسلام را بیش از پیش زنده وجاوید ساخت..

 روح این شهید سرفراز همچون دیگر شهدای  این دیار شاد ویادش گرامی باد .  تهیه کننده عکس : کسری صرفه جو

  

                                           تهیه کننده عکس : کسری صرفه جو

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۶ ، ۰۷:۰۹
حمید باقری و امیررضا باقری.