کمسار در گذر زمان

توجه به محیط زیست و توسعه فرهنگی جامع و پایدار

کمسار در گذر زمان

توجه به محیط زیست و توسعه فرهنگی جامع و پایدار

کمسار در گذر زمان

حب الوطن من الایمان _پیامبر خاتم (ص)_
با سلام و احترام خدمت همه اهالی محترم و بزرگوار کمسار و محلات همجوار .ضمن عرض خوش آمدگویی به شما بزرگواران بابت بازدید از وبلاگ کمسار .به عرض می رساند این وبلاگ با همه نقضان و کم و کاستی هایش درصدد شناسایی و معرفی چهره واقعی کمسار و اهالی محترم آن و روستاهای همجوار تشکیل گردیده و برآنست که با همت همه دوستان و اهالی محترم آن (اعم از مهاجرین ،ساکنین ) گامی در جهت معرفی تاریخچه ،موقعیت جغرافیایی،اقلیمی و فرهنگ ناب مردم آن بر دارد بنابراین انتظار می رود با ارایه پیشنهادات و انتفادات مفید و سازنده ما را یاری نمایید . منتظر ارایه مطالب مفید تاریخی ،اجتماعی ،فرهنگی ،ورزشی ،و... شما بزرگواران هستیم . تا گامی در جهت توسعه فرهنگی این روستای تاریخی بر داشته باشیم . با سپاس فراوان حمید باقری

۳۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی یک جامعه یا روستای ایده ال، سطح فرهنگ افراد آن جامعه یا روستا می باشد.این خصیصه ارتباط مستقیم و تنگا تنگی در توسعه یافتگی و پیشرفت همه جانبه یک جامعه کوچک یا بزرگ خواهد داشت. فرهنگ غنی فقط در سواد خلاصه نمی شود بلکه مدارج علمی یکی از خصوصیات مهم اینگونه جوامع می باشد.در جوامعی که سطح فرهنگ و آگاهی مردم بالا باشد، افراد علاوه بر تلاش در جهت ارتقاء مادی و معنوی زندگی خانوادگی، برای پیشرفت محیط اجتماعی خود نیز تلاش مستمر دارند. (محیط خانه و اجتماع را لازم و ملزوم یکدیگر می دانند .)

در فرهنگ دینی ما نیز به این امربسیار توصیه شده است . ما با خواندن قرآن و از طریق سیره و روش پیامبران و امامان در می یابیم که یکی از صفات انسانهای مومن، از خود گذشتن و به دیگران پرداختن می باشد. یعنی انسانهای مومن پس از خودسازی به این نتیجه می رسند که باید به دیگران کمک کنند تا به تکامل برسند، انسانهای با فرهنگ انسانهایی هستند که فقط به خود و خانواده خود فکر نمی کنند بلکه جامعه را نیز در کنار خود و خانواده قرار می دهد و تلاش می کند علاوه بر آسایش و آرامش خود و خانواده ، آسایش و آرامش اجتماعی که در آن زندگی می کند را نیز فراهم نمایند.

چند مثال ساده شاید ما را در فهم این مطالب یاری نماید:

مثال اول: همه ما کم و بیش از نقش رعایت بهداشت در سلامت جسم و روح آگاهی داریم. به همین منظور سعی و تلاش خود را در جهت پاکیزگی محیط خانواده و منزل خود به عمل می آوریم.اگر این خصوصیت را از محیط خانوادگی به محیط اجتماعی خود انتقال دهیم و پاکیزگی محیط اجتماعی را مؤثر در سلامت جسم و روان بدانیم این حرکت نشان دهنده ارتقاء فرهنگی می باشد.برای نمونه، اگر ریختن زباله در محیط خانه باعث آلودگی می شود، ریختن آن در خیابان هم باعث آلودگی خواهدشد.نتیجه می گیریم افراد با فرهنگ و آگاه از ریختن زباله در محیط اجتماعی خودداری می کنند.

مثال دوم: همه ما تلاش میکنیم که رفاه و آسایش در زندگی ما حاکم باشد، در همین راستا سعی می کنیم ، تا منزل خوب همراه با تمام امکانات در اختیار داشته باشیم.اگر این تفکر را به اجتماع خود انتقال دهیم یعنی محیط اجتماعی خود را مانند خانه خود بدانیم و برای عمران و آبادانی محیطی که در آن زندگی می کنیم تلاش و کوشش نماییم و با مسئولین محلی همگام باشیم توسعه و آبادانی با حداقل زمان بدست خواهد آمد. و این هم از نشانه های پیشرفت فرهنگی می باشد.

مثال سوم: در مسائل تربیتی نیز باید همین گونه فکر کنیم، یعنی همان قدر که تلاش می کنیم فرزندان صالح و مفید به جامعه تحویل دهیم، به همان اندازه باید برای تربیت فرزندان جامعه خود نیز تلاش نماییم.چون ما هرچه قدر تلاش کنیم و فرزندان خوب تربیت نماییم ولی جامعه ، جامعه ای سالم نباشد فرزندان ما را نیز به تباهی خواهد کشاند.پس در این مورد نیز باید احساس مسئولیت کرده و علاوه بر تربیت فرزندان خود، در جهت تربیت نوجوانان و جوانان جامعه ای که در آن زندگی می کنیم تلاش نمائیم.و نمونه های فراوان دیگر……

خداوند تبارک و تعالی انسان را موجودی اجتماعی آفریده وانسانها بسیاری از نیازهای ضروری زندگی خود را از طریق افراد دیگر برآورده می نمایند. اگر قرار بود هرکس به فکر خود و خانواده خود باشد نیاز به زندگی اجتماعی نبود، هر کس می توانست در گوشه ای از دنیای پهناور مکانی برای زیستن انتخاب نماید و به تنهایی زندگی نماید.

لازم به ذکر است، نگاه تک بعدی به اجتماع یک نوع عقب ماندگی فرهنگی است. برای مثال اگر حل مشکلات یک جامعه یا یک روستا را فقط در عمران و آبادانی خلاصه نماییم خود یک اشتباه بزرگی است.چون اجتماع را باید یک واحد به هم پیوسته دانست که هر قسمت آن به صورت متوازن باید رشد نماید.

در پایان نتیجه می گیریم انسانهای با فرهنگ ، همانقدر که به خود و خانواده خود توجه دارند به اجتماع خود نیز اهمیت می دهند و برای توسعه و آبادانی محیطی که در آن زندگی می کنند سعی و تلاش فراوان به عمل می آورند.

حال هر یک از ما باید خودمان را با این ویژگی ذکر شده بسنجیم.اگر این خصوصیت به صورت کامل در ما هست پس باید به خودمان ببالیم. اگر اندکی از این خصوصیت در ما نهادینه شده است تلاش کنیم تا آن را کامل در خود پرورش دهیم.و اگر فقط به خود و خانواده خود توجه داریم و به جامعه خود بی توجه ، باید متاسف باشیم و تلاش وافر نماییم تا این فرهنگ را در خود به شکوفایی برسانیم. چون کمک به همنوعان و جامعه ،یکی از نشانه های حرکت به سمت تکامل و به خدا رسیدن می باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۵۷
حمید باقری و امیررضا باقری.

ماه  محرم  یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. به‌همان‌گونه که پیش از ظهور اسلام، در دوران جاهلیت، جنگ و خونریزی در این ماه‌ها ممنوع بود، حضرت محمد(ص) نیز همان راتأیید کرد.

 

امام حسین (ع) از همان ابتدا بیعت با یزید را نپذیرفت. یزید نامه‌ای به حاکم مدینه نوشت و به او دستور داد که از امام حسین (ع)برای یزید بیعت بگیرد و اگر حاضر نشد او را به قتل برساند. امام حسین (ع) موافق راه و روش حکومت هم عصر خود نبود. بنابراین حاضر به بیعت کردن با یزید نشد و با خانواده خود برای حج از مدینه به مکه رفت.

 

در این هنگام عده‌ای از مردم کوفه که از مرگ معاویه با خبر شده بودند نامه‌هایی برای امام حسین(ع) نوشتند و از او خواستند تا به عراق و کوفه بیاید. امام حسین (ع)نیز که مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاده بود، خود مراسم حج تمتع را به عمره تبدیل کرد و بطرف کوفه حرکت نمود. ابتدا شماری از مردم کوفه با مسلم بن عقیل همراه شدند؛ اما با ورود عبیدالله بن زیاد که از طرف یزید به حکومت کوفه گمارده شده بود و خبر آورده بود که امام حسین(ع) مراسم حج را نیمه کاره گذاشته و قاضی شریح فتوای قتل او را داده‌است و مردم کوفه را تهدید کرده بود مسلم را ترک کنند تا بلکه حسین را از ترک حج و آمدن به کوفه منصرف کرده و مانع بیعت مردم کوفه با وی شوند، مردم کوفه بیعت خود را از امام حسین(ع)  پس گرفتند و به مخالفت با امام حسین (ع) روی آوردند. او سرانجام در روز دهم محرم سال شصت و یکم هجری قمری (برابر بیست و یکم مهرماه سال ۵۹ خورشیدی) به همراه ۷۲ تن از یارانش کشته‌شدند. شیعیان همه سال سالروز کشته شدن امام حسین(ع) را با مراسم مذهبی و عزاداری پاس می‌دارند.

 

عاشورا، دهمین روز از ماه محرم در گاه‌شماری هجری قمری، روز مقدس مسلمانان است. شهرت این روز نزد شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که با گاه‌شماری هجری خورشیدی این روز برابر با سه‌شنبه، ۲۰ مهر ۵۹ خورشیدی است. هرچند براساس گاه‌شماری هجری قمری قراردادی این روز با چهارشنبه، ۲۱ مهر تطبیق داده می‌شود. در این روز حسین بن علی – امام سوم شیعیان – و یاران وی در رویداد کربلا در جنگ با لشکر یزید کشته شدند و مسلمانان در آن سوگواری می‌کنند. در مناطق شیعه نشین مراسم عزاداری برگزار می‏‌شود. در تقویم رسمی ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و هند این روز تعطیل می‌باشد.

 

عاشورا در لغت به‌معنای «دهمین» است.

 

سابقهٔ سوگواری و برپایی عزاداری برای حسین بن علی به اولین روزهای بعد از عاشورا، در محرم سال۶۱هجری می‌رسد. از علی بن حسین چنین روایت شده‌است:

 

پس از حادثهٔ عاشورا، هیچ بانویی از بانوان بنی‌هاشم، سرمه نکشید و خضاب ننمود و از خانهٔ هیچ یک از بنی‌هاشم دودی که نشانهٔ پختن غذا باشد، بلند نشد، تا آن‌که، ابن زیاد به هلاکت رسید. ما پس از فاجعهٔ خونین عاشورا پیوسته اشک بر چشم داشته‌ایم

 

ادبیات عاشورایی

 

بخش اندکی از قصیدهٔ سیف فرغانی (قرن ششم و متعلق به سرزمین کنونی فرغانه در ازبکستان) در مصیبت امام حسین (ع)و یاران او:
ای قوم، در این عزا بگریید                         برکشتهٔ کربلا بگریید
در ماتم او خمش مباشید                              یا نوحه کنید، یا بگریید
اشک از پی چیست؟ تا بریزید                     چشم از پی چیست؟ تا بگریید

 

همچنین شعر معروف محتشم کاشانی (سدهٔ ۱۰قمری) در رثای واقعه کربلا که اینگونه آغاز می‌شود:

 


باز این چه شورش است که در خلق عالم است                    باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟
باز این چه رستخیز عظیم است؟ کز زمین                         بی نفخ صور، خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا کزو                                 کار جهان و خلق جهان جمله در هم است
گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب                                  کآشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا، بعید نیست                                این رستخیز عام، که نامش محرم است

 

سوگواری عاشورا مختص مسلمانان نیست. در ایران ارمنی‌ها نیز دستجات عزاداری دارند.

 

در ترینیداد و توباگو  و جامائیکا تمامی گروه‌های قومی و مذهبی در مراسمی که به زبان محلی «هوسِی» خوانده می‌شود شرکت می‌کنند و به سوگواری می‌پردازند .

 

نگرش مذاهب دیگر
اهل سنت

 

اهل سنت روز عاشورا را سالگرد روزی می دانند که موسی دریای سرخ را شکافت و خودش و پیروانش از آن عبور کردند. اهل سنت این روز را گرامی می داند و روزه گرفتن در این روز را مستحب می دانند، در حالی که شیعیان روزه گرفتن در روز عاشورا را مکروه می دانند. در مورد واقعه عاشورای سال ۶۱ اغلب تاریخ نگاران اهل سنت از جمله محمد بن جریر طبری، بلاذری، ابن سعد، ابن قتیبه دینوری، احمد بن داوود دینوری و ابن اثیر واقعه کربلا را به تفصیل و بر اساس روایت ابومخنف بیان کرده‌اند.
یهودیت

 

این روز معادل یوم‌کیپور – عید یهودیان در روز دهم ماه تیشری- شمرده شده است. همچنین زمان بسیاری وقایع سرنوشت ساز برای پیامبران پیشین به این روز منتسب شده است. پذیرش توبه آدم، پایان طوفان نوح، گذشتن ابراهیم از میان آتش، بینا شدن یعقوب، بهبود بیماری ایوب و انتقال عیسی به بهشت پس از تلاش ناموفق یهودیان برای مصلوب کردن او، همگی مطابق برخی روایات در این روز اتفاق افتاده‌اند.

 

نبرد کربلا جنگی بود که در دهم محرم ۶۱ هجری قمری (۲۱ مهر سال ۵۹ خورشیدی) اتفاق افتاد و به عاشورا معروف است. این نبرد میان سپاه حسین بن علی و سپاه یزید بن معاویه در نزدیکی محلی به‌نام کربلا در گرفت.

 

حسین بن علی روز دوم محرم به کربلا رسید و روز سوم عمر بن سعد با ۴۰۰۰ نفر در کربلا اردو زد. در روز هفتم محرم آب را بر حسین بن علی و همراهانش بستند و در نهم محرم، شمر با ۴۰۰۰ نفر و نامه‌ای از طرف عبیدالله بن زیاد وارد کربلا شد، او در این نامه به عمر بن سعد دستور داده بود با حسین بن علی بجنگند و او را بکشند و اگر این‌کار از دست او برنمی‌آید، فرماندهی را به شمر واگذارد.

 

روز دهم محرم سپاهیان حسین بن علی و عمر سعد در مقابل هم قرار گرفتند. به روایت ابومخنف تعداد سپاه حسین ۳۲ سواره نظام و ۴۰ پیادهو به روایت محمد باقر چهل و پنج سوار و صد نفر پیاده بود. در مقابل او سپاه عمر بن سعد با حدود ۳۰۰۰۰ نفر قرار داشت. جنگ آغاز شد و امام حسین (ع)و یارانش کشته شدند. پس از جان‌باختن حسین، سپاه عمر بن سعد سر ۷۰ تن از لشکریان امام حسین (ع) را جدا کرد (غیر از حر و علی‌اصغر) و بر بالای نیزه‌ها گذاشت.

 

خیمه‌ها غارت و در نهایت آتش زده شد، ساربان شترهای کاروان حسین بن علی به‌نام بجدل بن سلیم برای بدست‌آوردن انگشتر حسین بن علی، انگشت وی را برید تا انگشتر را بدست آورد و در نهایت سپاه عمر بن سعد اجساد کشته‌شدگان کربلا را در بیابان رها کرد و این اجساد پس از سه روز توسط قوم بنی‌اسد دفن شدند.

 

هر چند به لحاظ نظامی ابعاد این نبرد بزرگ نبوده‌است اما اثر اعتقادی و سیاسی بزرگی داشته‌است. از یک سو سبب تضعیف مشروعت سیاسی حکومت بنی امیه شده‌است. به طوری که پس از آن قیام‌های فراوانی با شعار خونخواهی حسین بر ضد آن حکومت رخ داد و در نهایت منجر به سقوط آن شد. از سوی دیگر نقشی چشمگیر بر هویت اجتماعی و اعتقادی شیعیان طی قرن‌های بعد تا به امروز داشته‌است.

 

حسین بن علی هنگام زمام‌داری پدرش، او را در جنگ‌های جمل و صفین و نهروان همراهی کرد. سال ۵۰ هجری هنگام کشته‌شدن برادرش حسن بن علی، معاویه حدود ۱۰ سال به‌عنوان خلیفه باقی بود. بر پایه قرارداد صلح با حسن بن علی، طبق بند دوم صلح‌نامه معاویه نمی‌بایست برای خود جانشینی انتخاب کند.

 

به روایت سلیم پسر قیس یک سال قبل از مرگ معاویه در حج سال ۵۹ هجری قمری حسین بنی هاشم، دویست نفر از اصحاب پیامبر و پانصد نفر از تابعان را در مِنی در خیمه خود گرد آورد. احادیث پیامبر مشتمل بر نصب علی به خلافت در غدیر خم و شأن و جایگاه اهل بیت را به یادشان آورد و آنان بر آن اقرار کردند. و نیز از معاویه و ستمش انتقاد کرد. سپس با آنان پیمان بست که این مطالب را به خاندان و قبایل خود برسانند.

 

معاویه در نیمه رجب سال ۶۰ هجری قمری مرد و پسرش یزید را به جانشینی انتخاب کرد. حسین بن علی از همان آغاز بیعت وی را نپذیرفت. یزید نامه‌ای به حاکم ولید پسر عتبه حاکم مدینه نوشت و به او دستور داد که از حسین بن علی، عبدالله پسر عمر و عبدالله پسر زبیر برای یزید بیعت بگیرد و اگر حاضر به بیعت نشدند آنها را بکشد. حاکم مدینه در اجرای فرمان سستی کرد و یزید عمرو پسر سعید پسر عاص را به جایش گماشت. حسین که حاضر به بیعت با یزید نبود با خانواده خود شب بیست و هشت رجب از مدینه به مکه رفتند.

 

در این هنگام مردم کوفه که از مرگ معاویه با خبر شده‌بودند نامه‌های زیادی برای حسین نوشتند و از او خواستند تا به عراق و کوفه بیاید. حسین بن علی نیز مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد.ابتدا هزاران نفر از مردم کوفه با مسلم بن عقیل همراه شدند. اما با ورود عبیداللّه پسر زیاد که از طرف یزید به حکومت کوفه گمارده شده‌بود و مردم کوفه را تهدید کرده‌بود، مسلم را تنها گذاشتند. عبیداللّه، مسلم بن عقیل را دستگیر کرد و کشت. امام حسین (ع) با خانواده و یاران خود به‌سمت کوفه حرکت کرد و در نزدیکی کوفه بود که خبر پیمان‌شکنی مردم کوفه و کشته‌شدن مسلم را آوردند.

 

عبیداللّه که بر اوضاع کوفه مسلط شده‌بود حر پسر یزید ریاحی را برای دستگیرکردن حسین بن علی و همراهانش فرستاد و سپس عمر بن سعد را با ۳۰٬۰۰۰ نفربه کربلا اعزام کرد. این امر موجب شد تا شمار زیادی از افرادی که با حسین بودند او را رها کنند و تنها نزدیک‌به ۷۰ تن با او باقی بمانند. عبیداللّه به عمر بن سعد وعده داده‌بود که اگر حسین بن علی را بکشد، او را فرمانده ری خواهد کرد؛ اما پس از این ماجرا این کار را نکرد.

 

تعداد سپاهیانی که ابن زیاد برای جنگ با حسین گسیل کرد در منابع مختلف گزارش شده‌است. این تعداد دست کم ۴۰۰۰ نفر و در برخی گزارش‌ها تا ۸۰۰۰۰نفر برآورد است. اما مشهورترین تخمین حدود ۳۰۰۰۰نفر است. طبق تحقیق سیدمجید پورطباطبایی ترکیب سپاه به شرح ذیل بوده‌است:

 

۱ـ ۴٬۰۰۰ نفر به فرماندهی عمر بن سعد

 

۲ـ ۴٬۰۰۰ نفر به فرماندهی شمر بن ذی الجوشن

 

۳ـ ۱٬۰۰۰ نفر به فرماندهی حربن یزید ریاحی

 

۴ـ ۲٬۰۰۰ نفر به فرماندهی یزید بن رکاب کلبی

 

۵ـ ۴٬۰۰۰ نفر به فرماندهی حصین بن نمیر تمیمی

 

۶ـ ۳٬۰۰۰ نفر به فرماندهی مغایر بن رهینه مازنی

 

۷ـ ۲٬۰۰۰ نفر به فرماندهی نصر بن حرشه

 

۸ـ ۳٬۰۰۰ نفر به فرماندهی کعب بن طلعه

 

۹ـ ۱٬۰۰۰ نفر به فرماندهی شبث بن ربعی

 

۱۰ـ ۱٬۰۰۰ نفر به فرماندهی حجّار بن ابجر

 

۱۱ـ ۴٬۰۰۰ نفر به فرماندهی عمر و بن حجاج زبیدیl

 

۱۲ـ ۱٬۰۰۰ نفر به فرماندهی یزید بن الحرث بن رویم

 

۱۳ـ ۵۰۰ تیراندازان همراه حصین

 

۱۴ـ ۵۰۰ نفر به فرماندهی عزرة بن قیس

 

جمع کل: ۳۱٬۰۰۰ نفر
روز نبرد

 

بنا بر نقل سید بن طاووس، در کتاب لهوف، صبح عاشورا ابتدا امام حسین بریر پسر خضیر از زاهدان نامدار کوفه را جهت موعظه جانب لشکر عمر سعد فرستاد، ولی آنان اعتنا نکردند. سپس خود به نزد آنان رفت تا اتمام حجت کند. او گفت مرا بین دو چیز مخیر کرده اند. یا بجنگم و یا ذلت پذیرم و با یزید بیعت کنم، ولی ذلت از ما دور است. لذا با شما می جنگم.

 

سپس سپاه عمر سعد جنگ را آغاز کرد. این حمله با تیراندازی عمر سعد به طرف اردوگاه حسین بن علی ‏آغاز شد. شمر هم به نیروهای خود دستور داد که حمله‌ای ‏گروهی بکنند و سپاه حسین‏ را نابود کنند. همه گردان‌های سپاه کوفه در این حمله شرکت داشتند. یاران امام حسین (ع) هم در مقابل این هجوم تلاش کردند که از خود دفاع کنندو نیمی از یاران‏ او (غیر از بنی هاشم) در این حمله نخست کشته شدند. شمار کشته‌شدگان این حمله را ۴۱ تن گفته‌اند. شماری از آنان (غیر از ۱۰ نفر از غلامان حسین و دودمانش و ۲ تن از غلامان علی‏)، عبارت‌اند از:

 

نعیم بن عجلان، عمران بن کعب، حنظله، قاسط، کنانه، عمرو بن مشیعه، ضرغامه، عامربن مسلم، سیف بن مالک، عبدالرحمان درجی، مجمع عائذی، حباب بن حارث، عمرو جندعی، حلاس بن عمرو، سوار بن ابی عمیر، عمار بن ابی سلامه، نعمان بن عمر، زاهر بن‌عمر، جبلة بن علی، مسعود بن حجاج، عبدالله بن عروه، زهیر بن سلیم، عبدالله و عبیدالله ‏پسران زید بصری.

 

جنگ گروهی و تن به تن تا نماز ظهر ادامه یافت. هنگام نمازامام حسین (ع)به زهیر بن قین و سعید بن عبدالله حنفی دستور داد با نیمی از یاران در مقابل او صف بکشند تا بتواند به نماز بایستد. دشمن در هنگام نماز آنها را تیرباران کرد.سعید بدن خود را سپر قرار داد و به شهادت رسید.

 

عمر بن سعد دستور داد تا حسین بن علی و همراهانش را محاصره کنند و آب را به روی آنان ببندند. سرانجام حسین بن علی در روز عاشورا، ۱۰ محرم سال ۶۱ در کربلا کشته شد و همهٔ خیمه‌های خانواده و یارانش رابه آتش کشیدند

 

پس از کشته‌شدن یاران و خانواده حسین بن علی در واقعه کربلا، عمر بن سعد دستور داد تا سرهای آنان را ببرند. پس از آن، سرها را بین قبایل قسمت نمودتا آنان بدین وسیله به ابن زیاد نزدیک‌تر شوند. قبیله کنده به ریاست قیس بن اشعث کندی ۱۳ سر، قبیله هوازن به ریاست شمر بن ذی الجوشن ۱۲ سر،تمیم ۷ سر و بنی اسد ۱۶ سر بر نیزه کردند و در مجموع با ۷۱ سر بریده وارد کوفه شدند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۵۱
حمید باقری و امیررضا باقری.


xrwl_photo_2017-09-13_11-06-17.jpg5555555555555.jpg


 در آستانه فرا رسیدن ماه محرم, ماه شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین( ع), مروری می کنیم پیرامون آداب و رسوم عزاداری و سوگواری مردم دیندار منطقه کمسار که حدود 60 سال پیش انجام می شد. از آنجا که مراسم محرم و صفر توسط خان ها اداره می شد لازم است که با برخی از اسامی آشنا شویم.  1- حاج هاشم رحیم معروف به حاج آقا خان. منزل این شخص کنار بهداری کمسار بوده, خانه ای که مرحوم حسین اسماعیلی در آن زندگی می کرد.     2- مرحوم فتحعلی آقا بقراطی, او در خانه ای که الآن علی نوروزی زندگی می کند, سکونت داشت.


در دهه اول محرم حاج آقا خان صبح ها در منزلش دهه می گرفت و ناهار می داد. عصرها منزل فتحعلی آقا بقراطی مراسم برگزار می شد.  اما در صفر ماه عصرها اسماعیل آقا پورلطفی در منزلش مراسم می گرفت. مراسم مسجد و پذیرایی شام به عهده حاج آقا خان بوده, اما گاهی اوقات فتحعلی آقا بقراطی مراسم می گرفت.  ضمنا یادآوری می شود که پذیرایی شام در مسجد را رعیت ها( کشاورزان) عهده دار بودند.


روضه خوانها ومرثیه خوانها 

اما روضه خوان ها( روحانیون) چه کسانی بودند؟  1- شیخ نصرالله مظلوم و فرزندانشان( شیخ حسین, شیخ محمود, شیخ احمد)    2- گل آقا نجاتی.    3- سید مصطفی مظفری.  4- حاج احمدی از مشهد.    5- حاج حسام.    6- حاج احسانبخش.   7- حاج فومنی حائری.   8- حاج شفیعی و.......           شایان ذکر است که روضه خوان ها با اسب به مساجد مختلف می رفتند. چارپادار معروف آنان تقی جمالزاده بود. وی از خطیبان به نهزم بعد صیقلان و کمسار همراه روضه خوان ها می رفت.البته مرحوم شیخ احمد طاهری هم چارپادار حاج شفیعی نیز بوده  است.


مداحان معروف: مرحومان ملاصادق خباززاده و فرزندش گداعلی, مرحوم غلامعلی هادی نژاد ٰ،حسین آقا پیاده رو و میر سلیمان خطیبانی بودند.



مراسم شب عاشورا

   شب عاشوراء. مالکان و بانیان در مسجد می ماندند. مردم شیر برنج درست می کردند تا صبح عاشوراء برایشان به مسجد ببرند. روز عاشوراء نانوایی ها موظف بودند نان چورک پخته به مسجد ببرند. در آن زمان بسیاری از رعیت ها بانی مراسم گردیده, پذیرایی شام را به عهده می گرفتند. از جمله: مرحومان عیسی و محمد حسن حسنی,  حسینعلی جمالزاده, غلامرضا صادقی, حسین مهرابی, عیسی کریمی, حسن آقا نیکخو, محمد حسن محمدزاده, مشهدی احمد و حسینگل میرزایی, حسین عبداللهی, اکبر بردبار و....                   


روز عاشورا

روز عاشوراء از روستاهای اطراف به کمسار هیأت زنجیر زنی می آوردند و همگی به نهزم می رفتند.هیأت ها   به محلات همجوار وحتی محله های دور می رفتند, مسجد میزبان مبلغی را به عنوان انعام به مسؤول هیأت هدیه می داد!.    مسؤول آبدارخانه مرحوم مشهدی حسین جهانگیری, شاگردش مرحوم مشهدی احمد بینایی بود.   از آنجا که در آن زمان بلندگو نبود, مرحوم مشهدی حسین تقوی شیپور و کرناف می زد.    روز عاشوراء و روز آخر صفرماه پذیرایی ناهار به عهده حاج آقا خان بود.     مراسم تعزیه خوانی و قمه زنی در بازار کمسار انجام می شد. در تعزیه خوانی بیرق, تابوت و کجاوه درست کرده, بچه ای را می خواباندند.     در مراسم قمه زنی نخست مرحوم اوستا محمد صادق( پدر مرحوم غلامرضا صادقی) سرها را می تراشید, پس از آن اولین قمه را خودش بر سر آن ها می زد. یکی از کسانی که همیشه قمه می زد مرحوم اسماعیل رضایی بود!


انشالله در روزهای آتیه در مورد مراسم شام غریبان مطالبی خوبی انتشار خواهیم داد.

 

              راوی :حاج حسن خرمدل 

                                 تهیه کننده : حاج ابراهیم خرمدل 


۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۱۷
حمید باقری و امیررضا باقری.

یکی از مسائل روز جهان مساله حفظ محیط زیست روستا است. حفاظت از محیط زیست روستا نه تنها به عنوان جزء تفکیک ناپذیر توسعه پایدار روستایی بلکه به عنوان ارزش بنیادین مورد نیاز نسل امروز و نسل های آتی مورد پذیرش و تاکید قرار گرفته است. مصادیق ناپایداری همانند استفاده نامناسب از انرژی، بهره برداری و تخریب بی رویه منابع پایه، فقر، افزایش جمعیت، افزایش آلودگی ها و ... عمدتا مشکلات محیط زیست روستا نیز محسوب می شوند و ناگزیر حفاظت محیط زیست روستا و توسعه پایدار اهمیت روزافزون می یابد. با پیشرفت تکنولوژی مشکلات انسان دامنه وسیع تری پیدا کرده است به طوری که نابسامانی های زیستی از مهمترین دغدغه های جهان امروز است. مسائل ومشکلات متعدد زیست محیطی، اذهان را به خود مشغول داشته و زمینه را برای تلاش بیشتر جهت وضع سیاست هایی در خصوص توجه بیشتر به محیط زیست روستا به وجود آورده است. امروزه توسعه به عنوان یک فرآیند، مهم ترین بحث کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه است، بررسی و شناخت نواحی روستایی و تحلیل قابلیت ها و تنگناهای آنها در فرآیند برنامه ریزی توسعه روستایی اهمیت بسزایی دارد. و امروزه آگاهی از امکانات و تنگناهای زیست محیطی نواحی روستایی نوعی ضرورت جهت ارائه طرح ها و برنامه های توسعه می باشد. با توجه به اینکه پروژه های توسعه با دیدگاه اقتصادی، ایجاد درآمد بدون توجه به تبعات زیست محیطی و نابرابری های اجتماعی حاصل از توسعه (صرفا اقتصادی) صورت می گیرند، ضرورت توجه و اجرائی کردن مفهوم توسعه پایدار امری الزامی است، از آنجایی که موجودیت و بقای روستا در گرو شکوفایی و پایداری تمامی مولفه ها و ساز وکارهای توسعه ای آن است در واقع پایداری مجموعه ای از ابعاد اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی است که در تعامل و تقابل این ابعاد، پایداری یا عدم پایداری تحقق می یابد. توسعه روستایی و نقش حیاتی آن در توسعه و پیشبرد کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه، امری انکارناپذیر می باشد. لذا توجه به حفظ محیط زیست روستا پیش شرط ضروری برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی می باشد. در نهایت می توان گفت که توسعه پایدار در روستاهای ما زمانی امکان پذیر است که مردم با دخالت و مشارکت خود در امور و تمامی ابعاد توسعه روستایی سهیم باشند.


 همایون فرهادیان : استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۴۱
حمید باقری و امیررضا باقری.
به نام خداوند همه  مِهر مِهر وَرز
 
 

غدیر؛ برترین عید


 
روز غدیر در واقع عید آل محمد علیهم السلام و روز جشن اهل بیت است، و به همین جهت تأکید خاصى از سوى ائمه علیهم السلام بر جشن گرفتن و اظهار سرور و شادى در این روز وارد شده است.
بهمین مناسبت  مراسم امشب با نماز جماعت در مسجد کمسار آغاز گردید.
  پس از آن آقای امیر رضا داداشی به تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم پرداختند. سپس برادر هادی صادقی با تبیین جایگاه غدیر خم و  توصیف مولا علی ( ع) مجلس را ادامه دادند. در پایان حاج آقا رجب زاده با بیان واقعه غدیر و اوصاف علی(ع) اندکی از خطبه غدیر را توضیح داده و مجاس را پایان بخشیدند.

rlop_photo_2017-09-08_12-22-39.jpg
lvob_photo_2017-09-08_12-22-27.jpg
zdq_photo_2017-09-08_12-21-40.jpg

                                                                             تهیه کننده: ابراهیم خرمدل
۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۵۹
حمید باقری و امیررضا باقری.

(من کنت مولا فهذا علی مولا)
    

    وبلاگ کمسار در گذر زمان، حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان
با عرشیان و فرشیان است ، محضر شما و همه ی شیعیان
تبریک و تهنیت عرض می‌نماید.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۱۸
حمید باقری و امیررضا باقری.

   1r9_photo_2017-09-03_01-48-54.jpg 

    روستا یعنی جریان زندگی، تلاش بی وقفه، شاکر بودن و چشم به آسمان داشتن؛ روستا رگ حیات هر کشوری است؛ رگ هایی که خون تولید در آن جاری است و تداوم حیات هر روستا تضمینی است برای حیات کل کشور. روستا هنوز هم تداعی کننده عشق و صفا و صمیمیت است، همدلی مردم، هم صدایی همه و پاکی و بی ریا بودن.


    در روستا، هیچ کوچه ای به درهای بسته ختم نمی شود و هیچ بن بستی از چشم کوچه ها پنهان نمی ماند. در باغ های اینجا، هیچ غنچه ای از ترافیک نسیم دلگیر نمی شود و هیچ بادی از گرده های مسافر امان نمی گیرد. هوای خوش و بوی گل و تا چشم کار می کند سبزه و درخت؛ یک روستا، سرشار از حس و حال خوش و پر از شادابی است. با این همه آرامش و نشاط، اگر نخواهیم لااقل ساعاتی را در فضای دل انگیز روستا سپری کنیم، به نوعی کم آورده ایم. به خصوص از این پس که روستاها در تنهایی نفس می کشند. شاید بهتر باشد ما هم به جرگه روستاگردان بپیوندیم؛ مگر غیر از این است که روستاهای ایران در کنار داشتن زیباترین فضا، خونگرم ترین و ساده دل ترین مردمان را در خود جای داده اند؟

    یکی از این روستاهای خوب وزیبا روستای کمسار می باشد.  روستایی زیبا با مردمان با فرهنگ و مهمان نواز که  این فرهنگ مهمان نوازی  و خوش مشرب بودن ریشه در تاریخ  مردمان  این سامان دارد .

    یکی از چهره های خونگرم و موفق روستای کمسارکه علیرغم مشغله کاری به دعوت ما بابت یک مصاحبه دوستانه  پاسخ مثبت دادند جناب آقای علیرضا طاهری است .این عزیز پر تلاش با پشتکار وجدییت مثال زدنی توانست گام بسیار بزرگی در رسته و حرفه خویش بردارد وکمک شایانی درزمینه ارایه خدمات به  هم ولایتی های خویش نماید.باهم گفتگوی با این هم ولایتی را مرور می کنیم.

 n9q_photo_2017-09-06_12-07-53.jpg

1-لطفا خودتان را معرفی نمایید.

-   اینجانب علیرضا طاهری ساکن روستای تاریخی وسیاحتی  کمساربزرگ از توابع شهرستان شفت ؛در بیست وپنچ کیلومتری مرکز استان  می باشم.

2-رسته وحرفه شغلی ٰ؛محل فعالیت

-رشته الکترونیک ؛تعمیرات لوازم خانگی در بازارچه کمسار بزرگ

3-عوامل دخیل در گرایش به رشته وحرفه

-علاقه ؛محیط آرام و سرسبز روستا ؛مردمانی خونگرم و صمیمی

4-جاذبه های شغل شما

-این حرفه به دلیل تنوع کاری وفکری جاذبه های خودش را دارد.

 

5-عواملی که می تواند سبب موفقیت در رشته شغلی شما گردد.

-مطالعات به روز داشتن در زمینه فعالیت شغلی وروابط عمومی بالا داشتن واحترام به مشتری ؛بالا بردن کیفیت کاری وجلب رضایت مردم

6-با توجه به اهمیت مطالعه کتاب در هفته چند ساعت به مطالعه کتاب می پردازید؟

-مطالعه در زمینه حرفه و شغل خود و خواندن مطبوعات

 

7-ورزش مورد علاقه تان  چیست ؟وچند ساعت در هفته به فعالیت های ورزشی اختصاص می دهید.

-                          -به ورزش شنا علاقه مند می باشم . هفته ای دو جلسه در  استخر شنا  به فعالیت ورزشی می پردازم .

-                          

8-بعنوان یک فردی که ساعات زیادی را در شبانه روز در بازار کمسار فغالیت دارید اگر نظر خاصی در مورد این بازارچه دارید لطفا بیان نمایید.

-شکل وظاهر بازارچه  کمسار نیاز به توجه بیشتری دارد من الجمله طرح  جدول بندی بازارچه  وساماندهی خودروها وبرنامه ریزی جهت طرح تفکیک و جمع آوری زباله های  تر و خشک و       امید وارم با اجرای طرح هادی مشکل بازارچه حل گردد.

 

9-دیدگاه کلی تان را نسبت به فعالیت های ورزشی ؛ فرهنگی و.............. روستای کمسار بیان نمایید.

-با توجه به اینکه روستا کمسار سابقه بسیار درخشانی در فعالیت های ورزشی بویژه ورزش فوتبال و والیبال داشته، اما امروزه فاقد امکانات مورد نیاز برای فعالیت جوانان در فصول مختلف می باشد و لذا انتظار می رود که مسوولان شهرستان و شورای روستا ،‌ گام های خوبی در جهت احیای ورزش این منطقه بردارند.

 

10-یک جمله در زمینه اهمیت محیط زیست بیان نمایید.

-  زندگی سالم و پایدار در گرو رفتار منطقی ما با قوانین طبیعت است. از همین جمله نیز می توانیم به اهمیت محیط زیست که امانتی در دست ماست، پی ببریم و در حفظ و انتقال آن به آیندگان تمام سعی و توان به کار ببریم.

 

11- ضمن تشکر از شما ، می خواهیم که با یک جمله درزمینه  روستا، مصاحبه ی خویش را به پایان رسانید.

- امیدوارم که شورای پنجم روستا،‌ با تدبیر و خرد جمعی بتواند گام های بزرگ خوبی در جهت توسعه همه جانبه روستا بردارد و شاهد شکوفایی و شناسایی روستا باشیم.  


lehd_photo_2017-09-01_09-39-51.jpg

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۳۶
حمید باقری و امیررضا باقری.

kebg_photo_2017-09-03_02-34-31.jpg

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۳۹
حمید باقری و امیررضا باقری.



در گفتگویی صمیمی با آقایان حاج حسن خرم دل و حاج جمالعلی جهانگیری مطالبی پیرامون آداب و رسوم و عزاداری ماه های محرم و صفر در کمسار. مورد بررسی قرار گرفت:  1- حدود 70 سال پیش مسجد و قبرستان کمسار کنار مدرسه ابتدائی روبروی خانه مرحوم مشهدی محمد جهانگیری و محوطه آن بوده است! که ظاهرا مسجد متعلق به خوانین بوده, اما مسجد فعلی را رعایا بنا کرده اند. در ادامه حاج جمالعلی بیان می دارد که دو خواهر مرحومه اش( 4ساله و 12 ساله) را در آن قبرستان دفن کرده اند!     

 

لازم به ذکر است که مطالب و جزییات بیشتر درباره مسجد خوانین به زودی انتشار خواهد یافت.

                                                                                           تهیه کننده ابراهیم خرمدل

 

36ig_photo_2017-09-03_10-50-19.jpg

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۲۲
حمید باقری و امیررضا باقری.

z2c_۲۰۱۷۰۹۰۱_۱۹۲۲۲۳[1].jpg  xszn_۲۰۱۷۰۹۰۱_۱۹۲۲۱۶[1].jpg  4e7z_۲۰۱۷۰۹۰۱_۱۹۲۲۰۳[1].jpg 


انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و رسوله...... . به این وسیله به اطلاع می رساند که هیأت امنای مسجد قائمیه کمسار با مشورت و پیشنهاد جمعی از معتمدین, تصمیم به بازسازی راه پله ورودی مسجد و نصب سنگ نمای بالای آن را نموده است. لذا از خیران بزرگوار درخواست می گردد کمک های نقدی خود را به طریق ممکن به هیأت امنای مسجد برسانند. 1- پرداخت حضوری و دریافت قبض 2- واریز کردن به شماره حساب مسجد قائمیه کمسار(پست بانک) و دریافت قبض پس از یک هفته:   54422813170518/12

باتشکر

                                                                                                            ابراهیم خرمدل

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۵۸
حمید باقری و امیررضا باقری.