کمسار در گذر زمان

توجه به محیط زیست و توسعه فرهنگی جامع و پایدار

کمسار در گذر زمان

توجه به محیط زیست و توسعه فرهنگی جامع و پایدار

کمسار در گذر زمان

حب الوطن من الایمان _پیامبر خاتم (ص)_
با سلام و احترام خدمت همه اهالی محترم و بزرگوار کمسار و محلات همجوار .ضمن عرض خوش آمدگویی به شما بزرگواران بابت بازدید از وبلاگ کمسار .به عرض می رساند این وبلاگ با همه نقضان و کم و کاستی هایش درصدد شناسایی و معرفی چهره واقعی کمسار و اهالی محترم آن و روستاهای همجوار تشکیل گردیده و برآنست که با همت همه دوستان و اهالی محترم آن (اعم از مهاجرین ،ساکنین ) گامی در جهت معرفی تاریخچه ،موقعیت جغرافیایی،اقلیمی و فرهنگ ناب مردم آن بر دارد بنابراین انتظار می رود با ارایه پیشنهادات و انتفادات مفید و سازنده ما را یاری نمایید . منتظر ارایه مطالب مفید تاریخی ،اجتماعی ،فرهنگی ،ورزشی ،و... شما بزرگواران هستیم . تا گامی در جهت توسعه فرهنگی این روستای تاریخی بر داشته باشیم . با سپاس فراوان حمید باقری

نقش من و شما در بحران محیط زیستی سراوان

دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷ ب.ظ

   این روزها که  موضوع زباله سراوان  به شکل جدی در سطح استان وحتی کشور بعنوان سوژه داغ شبکه های ا جتماعی ، رسانه ها ملی ومحلی و حتی جهانی قرارگرفته است ،همه ما ها  انگشت اتهام را به سوی برخی از ارگانها ونها های دولتی وغیر دولتی اشاره می کنیم ، آیا شایسته وبایسته نیست که به نقش  منفی خود وخانواده  تحت مدیریت خویش  در ایجاد این معضل توجه نماییم. وهرکدام بجای اینکه نقش دیگران را در ایجاد این بحران برای مردم مظلوم خطه سراوان وحومه پر رنگ جلوه دهیم بهتر آن است که با اتخاذ تدابیر صحیح  نقشی موثر در کاهش الام این مردم مهربان و دوست داشتنی ایفا نماییم.

اگر ترکیب ((مردم مهربان ودوست داشتنی ))را هم به کار می برم چون در سالهای اولیه خدمت خویش در وزارتخانه آموزش وپرورش  سعادت خدمت به این عزیزان را در آن دیار داشته ام وهیچ گاه محبت های مردمان این دیار سرسبز وصبور از  گنجینه خاطرات ما حذف نخواهدگردید .سالهاست که راهکارهای کاهش زباله در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته است وبرای دستیابی به یک عادت اجتماعی درست کاهش زباله های شهری ،فعالیت های زیادی صورت  می گیرد. هرکدام از ما شهروندان باید تمام همت خویش را در زمینه کاهش زباله ها  نشان دهیم وگرنه فقط نشستنو  ابراز همدردی با مشکلات ومعضلات آن سامان نمودن نشان می دهد که  گامی  را در جهت رفع معضلات این هموطنان بر نداشته ایم .  امروز هر کدام از ما شهروندان در هر طبقه اجتماعی باید یک رسانه  در جهت کاهش تولید زباله ها باشیم.من معلم ،من دانش آموز ،من کارمند ومن خانه دار باید روش ها ومتدهای صحیح کاهش پسماندها هم فراگیرم وهم   به همنوعان خویش   آموزش عملی  دهیم . وسعی نمایم که هرکدام در منازل ومحل کار خویش برنامه وشیوه ای اتخاذ نماییم که حداقل به کاهش ده درصدی تولید زباله ها منجرگردد. کاهش زباله به کاهش جمع

آوری ،حمل ونقل ،بازیافت وسپس دفع آن منجر خواهد شدودر پی آن حفظ منابع طبیعی وکاهش آلودگی ها را در برخواهد داشت و این زمانی می تواند تحقق یابد که تغییرات اساسی در عادتها ی روزمره زندگی ،شیوه تولید ومصرف صورت پذیرد . در اینجا چند راهکار ساده درباره چگونکی کاهش تولید زباله اشاره می کنیم.

_1-از لیوان ها وفنجان های با دوام وثابت استفاده نماییم وحتی در مسافرتها ظروف و سفره یکبار مصرف به کار نبریم ..


2_  از وسایل بادوامی مثل پوشاک  ووسایل منزل ،بخوبی نگهداری وبموقع تعمیر کنیم تا احتمال شکستن وفرسوده شدن وبی استفاده شدنشان کمتر شود.

_3به جای استفاده از اسپری آفت زدا،می توان ازمخلوط آب ومقداری مایع ظرفشویی وکمی سرکه استفاده نمود .-.

4-  قسمت های سفید کاغذ وبریده های کاغذ را دوباره استفاده نماییم،قبل از فرستادن کاغذ برای  بازیافت مطمئن شویم که از دو روی آن استفاده کرده ایم.

5-_باقیمانده پارچه ها را برای تکه دوزی ،دوخت لباس های عروسک ،نظافت منزل وطراحی روی لباسها استفاده نماییم.

_6-برای  کاهش حجم زباله های تر وکمک به تفکیک زباله های تروخشک از چند سطل زباله با رنگ های مختلف درکنار هم استفاده نماییم.

7-_قوطی های شیشه ای وپلاستیکی را پس از مصرف شسته وخشک نماییم وبرای نگهداری موادغذایی از آنها استفاده نماییم. شیشه ها ی مربا،سس ،عسل و،،،را می توان برای نگهداری سبزی های خشک استفاده نماییم.

ودر پایان  اگر دارای هنر یا خلاقیتی هستیم که می تواند از پسماندهای هشک به نحوی استفاده کنیم ،این هنر را به

دوستان،همکاران ،همسایگان خود آموزش دهیم تا قدمی در راه حفاظت محیط زیست برداشته باشیم . وبا نشر این مقاله شاید

بتوانیم کمکی به هموطنان و اهالی خونگرم خطه سراوان گیلان نماییم. 

حمید باقری  کلوانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۸
حمید باقری و امیررضا باقری.

دانش آموز

زباله

سراوان

فرهنگیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی