صابر غیرتمند سیاهمزگی: چرا احداث جادهی شفت به زنجان دارای اهمیت زیادی است؟
به گزارش پایگاه خبری ورس صابر غیرتمند سیاهمزگی دانشآموخته عمران در گیل نگاه نوشت :
جادهها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقهای بهحساب میآیند. رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راههای مناسب چندین برابر میشود و دروازههای پیشرفت به روی منطقه گشوده خواهد شد.
شهرستان شفت متأسفانه از نظر رشد و توسعه صنعتی، اقتصادی و گردشگری روند خوبی را طی نمیکند. یکی از راههای برونرفت از این بحران احداث جادهی شفت به زنجان است. جادهای که میتواند امیدها را به شهرستان بازگرداند.
کاهش ۲۰۰ کیلومتری برای سفرهای بین استانی
مردم گیلان و بهویژه غرب استان برای رفتن به زنجان باید از شهرهای امامزاده هاشم، رودبار، منجیل، لوشان، قزوین، تاکستان و ابهر بگذرند. یعنی طی کردن مسافتی در حدود ۳۰۰کیلومتر؛ در حالی که اگر از مسیر شفت به زنجان بروند این مسافت به زیر ۱۰۰کیلومتر کاهش پیدا میکند و این یعنی صرفهجویی در زمان،هزینه و انرژی.
این جاده میتواند دارای جاذبههای گردشگری و تفریحی فراوانی برای مسافران باشد. قطعا عبور از میان جنگلها و مراتع سرسبز منطقهی بزرگ سیاهمزگی چشم هر بینندهای را خیره میکند که این مهم به صنعت گردشگری شهرستان شفت رونق ویژهای میبخشد.
نکتهی دیگر در احداث این جاده وجود دامداران فراوان در ییلاقات منطقهی سیاهمزگی و طارم زنجان است که در صورت داشتن راه مناسب میتوانند محصولات لبنی و دامی خود را به سهولت به فروش برسانند. این موضوع همچنین انگیزه تازهای برای خانوادههای دامداران هم ایجاد میکند که به دلیل دشواریهای کار و عدم عرضه و تقاضای مناسب عطای دامداری سنتی را به لقایش بخشیدهاند.
جادهای که از ۷ سال پیش کد دار شده است
پروژه جاده ملاسرا- شفت- زنجان در سال ۸۹ در صفحهی ۲۶۳ برنامهوبودجه کد دار شده است. مسیری که باید در استان گیلان بهسازی شود از سه راه ملاسرا شروع و شهر شفت، احمدسرگوراب، نصیر محله، شالما، لَپَوَندان و مجموعه روستاهای ناحیه سیاهمزگی (علیسرا، توسه و خُرمکِش) را شامل میشود و بعد از آن باید جادهی کوهستانی احداث شود.
هر چند مشکلاتی پیش روی احداث این جاده وجود دارد ولی مردم استانهای گیلان و زنجان از مسئولین انتظار دارند تا نهایت سعی و تلاش خود را برای احداث این شاهراه حیاتی انجام دهند.
بهجز هزینه و ردیفهای اعتباری برای انجام کار، یکی از مهمترین دغدغههای این پروژه بحثهای محیطزیستی است و این که باید تعدادی درخت در مسیر قطع شود و همچنین شماری از فعالان محیطزیست هم نگران هجوم مسافران به ییلاقات بکر سیاهمزگی و تکرار داستان تخریب، ویلاسازی و انباشت زباله در منطقه هستند.
حفظ محیطزیست منافاتی با توسعه ندارد
اما با توجه به تجربیات متعدد از این دست در همین ابتدای کار میتوان بهگونهای راه را آغاز کرد که اگر درختی قطع شود چند درخت در همان محدوده کاشته شود و درباره عدم هجوم به مناطق بکر هم قوانین سفت و سختی در نظر گرفت. بحث زباله هم قطعا معضلی حل ناشدنی نیست و میتوان با فرهنگسازی و پایشهای دائمی فرهنگ گردشگران را تغییر داد.
چون بیشترین میزان جاده در کشورهای توسعهیافته احداثشده است. مناطقی که قطعا از جنگل و مناطق بکر زیادی برخوردارند و بدون شک حساسیتهای حفظ محیطزیست برای آنها پررنگتر از ایران است.
یعنی میتوان با احداث این جاده، الگوی نوینی را در کشور در زمینه همزیستی مسالمتآمیز توسعه و حفظ داشتههای طبیعی ثبت کرد.
جاده شفت به زنجان بهعنوان پروژهای ملی آنقدر بزرگ و مهم است که افراد یا گروهی نتوانند ساخت و حتی شروع ساخت آن را به نام خود ثبت کنند ولی درعینحال پروژه آنقدر برای مردم دو استان گیلان و زنجان و مخصوصاً شهرستان شفت حیاتی است که بانیان و مدیران تسریعکننده برای انجام این پروژه را از هر گرایشی که باشد هرگز فراموش نکنند. مردم شهرستان شفت منتظرند تا مسئولین دولت تدبیر و امید، امید و رونق اقتصادی در بلندمدت را به آنان هدیه دهند.
ورس: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر میشود. منبع : ورس