کمسار در گذر زمان

توجه به محیط زیست و توسعه فرهنگی جامع و پایدار

کمسار در گذر زمان

توجه به محیط زیست و توسعه فرهنگی جامع و پایدار

کمسار در گذر زمان

حب الوطن من الایمان _پیامبر خاتم (ص)_
با سلام و احترام خدمت همه اهالی محترم و بزرگوار کمسار و محلات همجوار .ضمن عرض خوش آمدگویی به شما بزرگواران بابت بازدید از وبلاگ کمسار .به عرض می رساند این وبلاگ با همه نقضان و کم و کاستی هایش درصدد شناسایی و معرفی چهره واقعی کمسار و اهالی محترم آن و روستاهای همجوار تشکیل گردیده و برآنست که با همت همه دوستان و اهالی محترم آن (اعم از مهاجرین ،ساکنین ) گامی در جهت معرفی تاریخچه ،موقعیت جغرافیایی،اقلیمی و فرهنگ ناب مردم آن بر دارد بنابراین انتظار می رود با ارایه پیشنهادات و انتفادات مفید و سازنده ما را یاری نمایید . منتظر ارایه مطالب مفید تاریخی ،اجتماعی ،فرهنگی ،ورزشی ،و... شما بزرگواران هستیم . تا گامی در جهت توسعه فرهنگی این روستای تاریخی بر داشته باشیم . با سپاس فراوان حمید باقری

آیت الله سید کاظم میر عبدالعظیمی کمساری

چهارشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸ ق.ظ

تولد و دوران‌ کودکی‌

آیت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کمساری در سال 1303 در کمسار در میان‌ خانواده‌ای‌ متدیّن‌ و ارادتمند به‌ خاندان‌ پاک‌ پیامبر (ص‌) به‌ دنیا آمد. پدر او در کمسار  به‌ کسب‌ و کار مشغول‌ بود و دارای‌ سجایای‌ اخلاقی‌ فراوان‌ بود که به دست خوانین منطقه به شهادت رسید.

دوران‌ تحصیل‌

آیت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کمساری تحصیلات‌ خود را در شهر رشت‌ آغاز کرد. حوزه‌ علمیه‌ رشت‌ در آن‌ روزگار با مدیریت‌ مرحوم‌ آیت‌ الله سید مهدی‌ رودباری‌ و بعد از رحلت‌ وی‌ با مدیریت‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ حاج‌ سید محمود ضیابری‌ اداره‌ می‌شد. ایشان دروس‌ ادبیات‌ و بخشی‌ از معالم‌ را در آن‌ حوزه‌ علمیه‌ به‌ پایان‌ برد و سپس‌ عازم‌ شهر مقدس‌ قم‌ شد تا از محضر استادان‌ و فرهیختگان‌ آن‌ دیار عالم‌ خیز بهره‌های‌ فراوان‌ ببرد. وی در قم‌ دروس‌ سطح‌ را به‌ پایان‌ برد و سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ استادان‌ مشهور آن‌ زمان‌، از جمله‌ آیت‌ الله العظمی‌ بروجردی‌(ره‌) و آیت‌ الله العظمی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) راه‌ یافت‌. ایشان با هجرت‌ امام ‌(ره‌) به‌ ترکیه‌، در آذر 1343 به‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ رفت‌ تا از محضر استادان‌ آن‌ دیار نیز بهره‌مند شود. پس‌ از آن‌، به مدت شش سال در آن‌ حوزه‌ شریف‌ و در کنار بارگاه‌ ملکوتی‌ امام‌ علی‌(ع‌) زندگی‌ کرد‌.

فعالیتهای‌ سیاسی‌

آیت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کمساری همزمان با دستگیری سید مجتبی نواب صفوی، به همراه عاشقان فرزند حسین بن علی (ع) - اعضای فداییان اسلام- دستگیر شد و سال 1334 برای ایشان و فداییان اسلام با شهادت و اسارت تعداد زیادی از یارانشان سال حزن و اندوه گشت. ایشان‌ پس‌ از حضور در نهضت‌ مقدس‌ شهید نواب‌ صفوی‌ و اسارت و تحمل زندان، سالها در خدمت‌ پیر مراد خویش‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) بود. او در نجف،‌ قم‌ و رشت همواره‌ مطیع‌ امام‌ (ره‌) بود و نهضت‌ مقدس‌ او را تأیید و همراهی می‌کرد.

اساتید و دوستان‌

آیت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کمساری در سالیان‌ تحصیل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسیاری‌ شرفیاب‌ شد و از خرمن‌ درس‌ و عمل‌ آنان‌ خوشه‌های‌ فراوان‌ چید. از جمله طرح های امام خمینی (ره) قبل از نهضت برای تربیت علمی طلاب این بوده که از هر استانی حدود ده نفر طلبه ای که برای اجتهاد و استنباط، استعداد دارند انتخاب شوند و بدون اینکه به جایی وابسته باشند با حضور در قم به تحصیل ادامه دهند و در یک سیر زمانی از لحاظ علمی به طور کامل تربیت شوند. سیدکاظم میرعبدالعظیمی، محمدی گیلانی، سید مجتبی رودباری، امینیان، فیض گیلانی، مرحوم محمد ایمانی، شیخ علی شریعتی، عبدالعظیم یکتا و محفوظی جزء این دسته از طلاب و فضلای استان گیلان بودند. او که‌ در حوزه‌ علمیه‌ رشت‌، بخشی‌ از دروس‌ مقدمات‌ را نزد مرحوم‌ مختار ظهیری‌ فرا گرفته‌ بود، در قم‌ در درس‌ شرح‌ لمعه‌ آیت‌ الله ستوده‌ (ره‌) و درس‌ مکاسب‌ محرمه‌ آیت‌ الله اردبیلی‌ و در درس‌ بیع‌ آیت‌ الله مشکینی‌ حاضر شد و کفایه‌ را از آیت‌ الله مجاهدی‌ آموخت‌. با پایان‌ یافتن‌ دروس‌ سطح‌ در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌(ره‌) و امام‌ خمینی‌(ره‌) شرکت‌ کرد. با رحلت‌ آیت‌ الله العظمی‌ بروجردی‌(ره‌) و نیز اندکی‌ پس‌ از آن‌ هجرت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) به‌ ترکیه‌، آیت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کمساری برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ رفت‌ و در درس‌ آیت‌ الله العظمی‌ خویی‌(ره‌) حاضر شد، با ورود امام‌ خمینی‌(ره‌) به‌ نجف‌ اشرف‌، ایشان دیگر بار در درس‌ امام‌ حاضر شد، ضمن‌ اینکه‌ در ایام‌ تابستان‌ به‌ محفل‌ درسی‌ آیت‌ الله العظمی‌ حکیم‌(ره‌) می‌رفت‌. آیت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی ‌کمساری در دوران‌ تحصیل‌ خود با استادان‌ و فضلای‌ بسیاری‌ رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ و دروس‌ پیش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ می‌کرد که‌ از جمله‌ آنان‌ می‌توان‌ به‌ آیت‌ الله خائفی و آیت‌ الله سید مجتبی رودباری‌ اشاره‌ کرد.

فعالیتهای‌ علمی- فرهنگی

آیت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کمساری پس‌ از بازگشت‌ از عراق‌ در رشت سکنی‌ گزید و تا سال 1377 ضمن‌ اینکه‌ از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم و رشت‌ بود، به‌ تدریس‌ علوم فقهی‌ و تربیت‌ طلاب‌ مستعد و فاضل ‌در سطح حوزه های علمیه قم و رشت اشتغال‌ داشت. ایشان پس از بازگشت از نجف اشرف تا پایان عمر شریفش در مسجد مسجدسیدالشهداء در محله صیقلان رشت که از مساجد فعال در زمان انقلاب و پس از آن بوده و محل تجمع نیرهای مومن و انقلابی بود به اقامه نماز می پرداخت.

اجازات شرعی و نمایندگی اخذ و ایصال

آیت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کمساری با توجه به سوابق برجسته مجاهدات علمی و انقلابی، اجازات شرعی و نمایندگی اخذ و ایصال مراجع بزرگواری همچون حضرت امام خمینی (ره)، حضرت آیت‌ الله  خامنه ای (ره)، حضرت آیت‌ الله  بهجت فومنی، حضرت آیت‌ الله گلپایگانی، حضرت آیت‌ الله خوئی، حضرت آیت‌ الله شبیری زنجانی و ... را بر عهده داشت.

 وفات

آیت‌ الله سید کاظم میرعبدالعظیمی کمساری پس‌ از طی سالها مجاهدت در عرصه سیاسی و علمی، در سال 1377 در شهر رشت  وفات یافت و پیکر ایشان در شهر مقدس قم و در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (س) در امامزاده شاه حمزه به خاک سپرده شد.


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۰۸
حمید باقری و امیررضا باقری.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی